Kirurgisex och plastätare

Barn som äter plast och vuxna som har sex genom att operera varandra. Välkommen till David Cronenbergs värld.

Crimes of the Future av David Cronenberg (2022)

De som har sett David Cronenbergs Flugan (1986) med Jeff Goldblum i huvudrollen om en man som blir allt mer lik en fluga glömmer den nog inte. Det är som en superhjältefilm som spårar ur. Hjälten får fantastiska krafter men lika många sidoeffekter.

Hela sitt konstnärskap har David Cronenberg intresserat sig för så kallad kroppskräck där gränserna mellan människa, djur och maskin smälter ihop. Han har gjort filmatiseringar av romaner av författare som är intresserade av samma ämne. Som Crasch (1996) som bygger på J G Ballards roman om människor som får sexuell njutning av bilolyckor.

I nya Crimes of the Future är det dags igen. Den utspelas i en framtid där gränsen mellan människa, teknik och kemi skenar. Människor utvecklar nya hittills okända organ och opererar bort dem i ett slags kombinerad konst- och livesexshow.

Platt slut på originell film

Filmen är som en ekologisk och teknologisk mardröm av Franz Kafka. Påverkan från Kafka märks kanske mest i de byråkratiska turerna kring att registrera nya organ som sedan måste opereras bort. Byråkratin spelar ju stor roll i Kafkas värld, som i romanen Processen, där en utredning och en anklagelse får stor betydelse.

Till sin hjälp har Cronenberg rätt välkända skådespelare som Viggo Mortenson och Léa Seydoux som spelar helt utflippade personen på ett nedtonad vis, förmodligen i ett slags försök att ge karaktärerna något slags trovärdighet. Den spektakulära scenografi Cronenberg använder sig av är kanske mer underhållande.

Trots att den är så utflippad och ekot från Kafka så tycker jag inte att filmen är speciellt originell. När det drar ihop sig till sensmoralen så landar den i att människan förstör sina barns framtid. Ni vet det där som miljöaktivisten Greta Thunberg brukar prata om när hon blir intervjuad i media. Filmen är så pass originell fram till dess att jag hade väntat mig ett mindre förutsägbart slut som inte kvaddar hela filmen.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.