En rafflande agenthistoria som utspelas under första världskriget är franska albumserien Silas Corey.
Silas Corey, Aquilamysteriet 1 och 2 av Fabien Nury och Pierre Alary (Egmont, 2020)
Det är 1917. Vid fronten pågår skyttegravskriget som lämnat privatdetektiven Silas Corey märkt både fysiskt och psykiskt. Tillbaka i Paris långt ifrån fiendens linjer så får han ingen vila utan han dras in i en agenthistoria där franska hemliga polisen, toppolitiker, vapenhandlare och agenter från fiendelandet Tyskland alla är indragna.
Det handlar om att undvika att Tyskland får ett allt för förmånligt fredsavtal. De många rafflande actionscenerna utspelas på så skilda platser som Paris kloaker, dess mest fashionabla varuhus och till slut vid fronten.
Där finns ingredienser som hemlig telefonavlyssning, mikrofilmer, dödlig gas och explosioner.
Som James Bond
Serien är tecknad i en liknade stil som klassiska europeiska albumserier som Tintin och Spirou med karikerade figurer och realistiska miljöer, men den har en mycket friare layout som anpassas skickligt till alla actionscener, och den är mycket mörkare i tonen. Till seriens styrkor hör också en suggestiv färgläggning som lyfter fram både realismen och stämningar.
Tidigare har den här serien publicerats på svenska i tidningen X9, men den är väl värd att ges ut på det här sättet i hårda pärmar. Förlaget har valt att ge ut de två delarna i två separata album efter den franska originalutgåvan, även om de inte alls är fristående delar av samma äventyr, utan det ena börjar direkt där det andra slutar.
Albumen är mycket underhållande men i mina ögon utmanar de knappast Jacques Tardis tecknade serie om privatdetektiven Adele Blanc-Sec som utspelas i Paris vid samma tidpunkt. Den är både råare och mer lekfull på en gång. Silas Corey är mer som någon slags James Bond i historisk miljö.