Musik för saxofon och stråkkvartett

Joshua Redman & Brooklyn Rider – Sun On Sand, av Patrick Zimmerli (Nonesuch, 2019)

Saxofonisten Joshua Redman möter en stråkkvartett på sitt nya album. Musiken låter som ett möte mellan jazz, folk- och konstmusik.

Folkmusik skulle jag säga att det låter som i det första stycket ”Flash” med dess livfulla dansande tema där stråkkvartetten Brooklyn rider och saxofonisten Joshua Redman jagar efter varandra som om det gällde att komma först i mål. Det livfulla temat förstärks av rytmsektionen med basisten Scott Colley och trummisen Satoshi Takeishi.

Men det finns en stor stilistisk spännvidd på fet här albumet mellan de olika styckena i sviten. På den mycket långsammare ”Soft Focus” där rytmsektionen inte medverkar låter det betydligt mer som klassisk musik. Speciellt som Redman där spelar en betydligt mer statisk stämma som lika gärna skulle ha kunnat spelas av en fagott eller basklarinett.

Det har blivit något av en trend för jazzmusiker att skriva för och spela med stråkkvartetter. Miguel Zenon, Ambrose Akinmusire, Linda Oh, Fabian Almazan och Camilla Meza har alla gjort det senaste året, och nu är det dags för Redman att göra det.

Philip Glass och Stan Getz

Till skillnad från de andra nämnda musikerna har inte Redman komponerat för stråkkvartett själv, utan han är soloist på sviten Sun on sand skriven av kompositören Patrick Zimmerli. De två har samarbetat tidigare på Joshua Redmans album Walking Shadows, där Zimmerli bidrog med arrangemang för stråkar, men hans egen musik är utmanande.

Redman får det som vanligt att låta lekande lätt när han spelar något. Här har han fått musiker i världsklass från den klassiska världen att spela med. Stråkkvartetten Brooklyn rider har fått i uppdrag av kompositören Philip Glass att spela in samtliga hans stråkkvartetter. Här möts de halvvägs och ljuv musik uppstår.

Mest av allt kanske den här musiken inte så mycket påminner mig om andra samtida fusioner mellan jazz, folkmusik ock konstmusik, utan om det gamla klassiska samarbetet mellan saxofonisten Stan Getz och kompositören Eddie Sauter som skrev albumet Focus (1962) för Getz, stråkkvartett och rytmsektion. Getz och Redman delar också en melodisk lättillgänglighet vilken gjort dem båda till superstjärnor.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.